Rendhagyó módon, némileg eltérve az oldal eredeti céljától, ebben a bejegyzésben egy könyvtárosoknak meghirdetett képzésről közvetítünk információkat.
A tanfolyam címe:
Konnektivizmus – hálózati tudásépítés a könyvtárosok gyakorlatában
Amiért ez jó:
- elkészül a kapott házi feladat 🙂
- szélesebbé válik a Kedves Olvasó szakmai látóköre
Mi a Konnektivizmus?
Köznapi megközelítésben:
az Y és Z generáció tanulási módszere/környezete, mely oktatási paradigmaváltáshoz vezethet.
A hagyományos társadalmak tanulásának jellemzői:
- a premodern társadalmakban az informális tanulás színtere a család, rokonság, falu, egyház
- a modern ipari társadalmakban a tanulás és nevelés feladatait az iskolarendszer vette át
- a heterogén feladathalmaz ellentmondásokat szült és válságjelenségekhez vezetett
- gyökeresen megváltozott a helyzet az informális és élethosszig tartó tanulásra való széles társadalmi igény megjelenésével
Politikai követelmény is lett az, hogy a tanulók a hagyományos iskolai alapképzés mellett web 2.0 alapú képzéseken is részt vehessenek.
Hálózatelméletek és eLearning 2.0
- a tudáshoz vezető utak sokfélék lehetnek
- hálózati tanulás elmélete (Jones és szerzőtársai)
- gyenge és erős hálózati kapcsolatok (Granovetter, Barabási és Buchanan) fogalmai
- gyenge, de sokszínű kapcsolatok ereje >>> ettől robosztusak és erősek
- nagyon fejlett a diákok egymás közötti tudásmegosztása
- a saját elektronikus portfólió sokoldalú információs forrásokból áll
A tanulás kollektív tudásmenedzsmentté válik
A tanár továbbra is fontos marad a stratégiai irányítással, de ha kiesik a rendszerből (betegség, …), az nem omlik össze, mert robosztus, a gyenge kapcsolatok nem engedik szétesni.
“Nem a hivatalos diploma, hanem az informális úton megszerzett és a saját elektronikus portfólióban megjelenített kompetencia lesz az egyéni tudások mércéje és a munkaerő-piaci siker garanciája.” (Bessenyei István: Tanulás és tanítás az információs társadalomban, 2007.)
A konnektivizmus…
… az információs kor tanuláselmélete
… hálózatalapú tanulás
… együttműködő, kreatív tanulás
Egy jó infografika a témában: itt
Folytatjuk…
Felhasznált irodalom:
Dr. Bessenyei István: Tanulás és tanítás az információs-társadalomban
http://www.ittk.hu/netis/doc/ISCB_hun/12_Bessenyei_eOktatas.pdf
Letöltés: 2014. 11. 06.
Kulcsár Zsolt: Konnektivista üveggyöngyök – 3. Tanuláselmélet-e a konnektivizmus?
http://www.crescendo.hu/tanulaselmelet-konnektivizmus
Letöltés: 2014. 11. 14.
Palócz István: Önoktatás
http://www.palocz.hu/irasok/2008/onoktatas
Letöltés: 2014. 11. 14.